عوارض نوار عصب و عضله چیست؟
نوشته شده توسط : dina

???? عوارض نوار عصب و عضله چیست؟ این سوال بسیاری از افرادی است که باید این آزمایش را انجام دهند. تمام ارزیابی‌های پزشکی می‌توانند عوارضی به همراه داشته باشند و نوار عصب عضله نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. اما عوارض نوار عصب و عضله شایع نیست و اگر پزشکان در این زمینه مجرب باشند، خطرات جانبی خاصی نخواهد داشت. دسته‌ای از بیماران قبل از انجام تست نوار عصب و عضله باید با پزشک خود مشورت کنند، از جمله افرادی که داروهای ضد انعقاد مصرف می‌کنند و قطع دارو می‌تواند برای آنها یک سری عوارض داشته باشد.

در بعضی از افراد نیز تنفس عمیق حین آزمایش باعث احساس بی‌قراری، تهوع و سرگیجه یا اضطراب می‌شود و برخی از مراجعین نیز ممکن است به عفونت در محل ورود سوزن الکترومیوگرافی دچار شوند و پس از آن باید از کمپرسی یخ و داروهای استامینوفن استفاده کنند. از آنجا که بسیاری در ارتباط با عوارض نوار عصب عضله سؤال دارند، در ادامه مقاله توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

???? شایع‌ ترین عوارض نوار عصب و عضله

تست نوار عصب عضله که فرایند بررسی فعالیت اعصاب و عضلات را انجام می‌دهد، یکی از کم خطرترین روش‌های تشخیصی است. عوارض نوار عصب و عضله بسیار کم است و گزارش‌های بسیار نادری در ارتباط با آن وجود دارد. اما مشکلات ناشی از سوزن الکترومیوگرافی که به علت وجود الکل روی پوست ایجاد می‌شود باید توسط پزشکان بررسی شود. برخی از عوارض ناشی از این روش شامل موارد زیر می‌باشد.

مقالات بیشتر: هزینه نوار عصب دست

???? احتمال بروز عفونت

پوست کثیف و آلوده یا چرب قبل از هرگونه آزمایش باید با آب و صابون یا الکل تمیز شود. وارد کردن الکترودهای سوزنی در پوست دارای آلودگی ممنوع است. از سوی دیگر هنگام انجام نوار عصب و عضله باید از دستکش استفاده شود. پزشکان باید موقع پوشیدن دستکش از لمس کردن اشیا و تجهیزات دیگر خودداری نمایند.

یکی دیگر از اقدامات قبل از انجام نوار عصب این است که پزشکان باید سؤال کنند که آیا بیمار آلرژی به دستکش لاتکس دارد یا باید جایگزین‌هایی مانند دستکش وینیل استفاده شود، چرا که خطر عفونت و خونریزی در این  شرایط بسیار است .

تاکنون گزارش‌هایی از عفونت بافت نرم ریه در محل قرار گرفتن الکترود سوزنی منتشر شده است. برای جلوگیری از این عفونت‌ها به طور معمول باید سوزن‌ها با گلوتارآلدئید 2 ضدعفونی استفاده و در نهایت با آب شستشو شوند.

اگر بیمار به عفونت مبتلا باشد، این عفونت ممکن است به علت الکترودهای سوزنی باشد که بر اساس دستورالعمل‌های بهداشت جهانی استریل نشده‌اند. در این صورت باید از الکترودهای سوزنی یکبار مصرف استفاده کنید و الکترودهایی که برای استفاده مجدد از آنها بهره می‌برید حتماً باید استریل شوند.

شایع‌ ترین عوارض نوار عصب و عضله

???? امکان تداخل با برخی از داروها

زمانی که قصد انجام نوار عصب عضله را دارید، قبل از آزمایش باید از پزشک خود در مورد داروهای تجویزی سؤال کنید. اگر داروهای خاصی را مصرف می‌کنید، باید بپرسید که آیا این دارو برای معاینه باید قطع شود یا خیر.

اگر ضربان ساز مصنوعی برای قلب خود دارید یا وسایل برای الکتریکی و پزشکی استفاده می‌کنید یا موقع مصرف داروهای رقیق کننده خون حتماً به پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید، چرا که این شرایط باعث بروز عوارض نوار عصب خواهد شد.

???? تجمع غیرطبیعی لنف در اندام به علت وارد کردن سوزن

تجمع غیرطبیعی لنف در اندام‌ها، بدن یا صورت ممکن است برای شما دردسرساز شود و به عوارض نوار عصب و عضله مبتلا شوید. غدد لنفاوی در تومورهای پیشرفته که جریان لنفاوی را دچار اختلال می‌کنند، باعث ایجاد مشکلاتی در نوار عصب خواهد شد. تجمع غیرطبیعی لنف می‌تواند ناشی از اختلالاتی مانند بیماری‌های مادرزادی لنفوم، اختلالات روماتولوژیک یا چاقی باشد.

مقالات بیشتر: نوار عصب عضله چیست؟

???? بروز عفونت در مفاصل

افرادی که دارای پروتز مفصلی هستند، به دلیل گسترش باکتری‌های عفونی ممکن است بیشتر در معرض عوارض نوار عصب و عضله باشند. باکتری‌ها از طریق عفونت محل جراحی یا سایر بافت‌های غیر مجاور وارد سیستم گردش خون می‌شود. در این شرایط بهتر است که از الکترودهای سوزنی اتوکلاو استفاده شود.

???? بروز احساس درد پس از نوار عصب و عضله

یکی از گزارش‌ها مربوط به عوارض نوار عصب و عضله در افراد مبتلا به سندروم تونل کارپال مشاهده شده است. افرادی که دچار این عارضه می‌شوند، ممکن است درد شدیدی در قسمت پاها، گزگز و صدای کشیدگی عضلات را داشته باشند.

برخی نیز ممکن است موقع راه رفتن احساس سوزن سوزن شدن پا را داشته باشند. بنابراین زمانی در این آزمایش از سوزن استفاده می‌شود، بیمار باید بداند که پس از آن احساس درد خواهد داشت.

اگر می‌خواهید دچار عوارض نوار عصب نشوید، توصیه می‌کنیم حتماً به مراکز طب پزشکی که دارای متخصصان مغز و اعصاب متبحر هستند، مراجعه کنید. کلینیک دینا یکی از بهترین مراکز انجام تست نوار عصب و عضله است که با داشتن سال‌ها سابقه می‌توانند از عوارض آن جلوگیری کنند. برای دریافت مشاوره و ثبت نوبت با شماره زیر در تماس باشید.

کلینیک دینا خدمات طب فیزیکی و توانبخشی

???? دیگر عوارض نوار عصب عضله

تحقیقات زیادی در ارتباط با افزایش ایمنی سوزن‌های نوار عصب عضله در حال انجام است. بهتر است که ابتدا الکترودها در عضلات کوچک و سطحی که قابلیت بهبود بیشتری دارد قرار بگیرد. در نتیجه بروز عوارض نوار عصب عضله کاهش خواهد یافت.

مقالات بیشتر: نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

???? قبل از آزمایش اگر ارزیابی عصب جمجمه انجام شود و عضلات نخاع و پا مورد بررسی قرار گیرند، پزشکان می‌توانند با احتیاط این آزمایش را انجام دهند. که به سندرم کمپارتمان شوند مانند تیبیالیس خلفی، فلکسور پولیسیس لونگوس مبتلا نشوند.

تا چند روز پس از آزمایش عضلات فرد دچار درد شدید خواهد بود. درد عضلانی معمولاً شدید نیست و یک الی دو هفته بهبود خواهد یافت. علاوه بر این ممکن است در جایی که سوزن وارد پوست می شود، مقدار کبودی و خون مردگی ایجاد شود.

دیگر عوارض نوار عصب عضله

???? خلاصه مطالب

عوارض نوار عصب و عضله به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته بسیار نادر است. اما ممکن است برخی از بیماران به دلیل استفاده از سوزن‌ها و شوک الکتریکی خفیف، خونریزی و درد و کبودی را در قسمت ورود سوزن تجربه کنند. اما این علائم در بسیاری از موارد با استراحت به سرعت بهبود می‌یابد.

برای جلوگیری از عوارض نوار عصب عضله بهتر است که حتماً بیماری‌های زمینه‌ای خود را به پزشکان اطلاع دهید و تا ۳ ساعت قبل از انجام آزمایش هیچ داروی ممنوعه را استفاده نکنید و این آزمایش را تحت نظر پزشکان متخصص و مجرب انجام دهید. کلینیک دینا یکی از بهترین کلینیک‌های تشخیصی است که می‌توانید آزمایش نوار عصب را تحت نظر کادر پزشکی مجرب انجام دهید. برای ثبت نوبت خود می‌توانید با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی سامانه در تماس باشید.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

منبع: سایت کلینیک دینا و عوارض نوار عصب و عضله چیست؟

 





:: برچسب‌ها: نوار عصب عضله , نوار عصب و عضله , تست نوار عصب و عضله , کلینیک دینا , ام اس , عوارض نوار عصب و عضله , ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: